خود را نسبت به مرمت و احياي آثار و محوطه‌هاي ديني مکلف مي‌دانيم

به گزارش ميراث آريا (chtn) رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري طي امضاي تفاهم نامه ميان سازمان ميراث فرهنگي و سازمان اوقاف و امور خيريه در مورد حفظ، احيا و مرمت و بازسازي بناهاي مذهبي و اماکن متبرکه با بيان اين مطلب افزود: در برنامه توسعه گردشگري و ميراث شيعي و غير شيعي خوشبختانه با ثروت بسيار زيادي مواجهيم.

اسفنديار رحيم مشايي در ادامه تاکيد کرد: اين ميراث داشته‌هاي فراواني هستند که قابل ارائه به مردم و نسل‌هاي جواني است که در اين بستر شکوفا مي‌شوند و نيز اين ميراث مي‌تواند به ملت‌هاي علاقه مند به حوزه دين و مذهب عرضه شود.

معاون رئيس جمهور گفت: سازمان ميراث فرهنگي براساس قانون در مقابل تمامي آثار تاريخي مربوط به ديانت و مذهب و جريانات مذهبي که به ثبت ملي رسيده اند احساس وظيفه و تکليف داشته و نسبت به پاسداشت صيانت، مرمت و احياي آثار و محوطه‌هاي ديني خود را مکلف مي‌داند.

وي در ادامه خاطر نشان کرد: در اين راستا سازمان ميراث فرهنگي به دليل به ثبت رسيدن تعدادي از آثار ديني مذهبي مسئول و از اين طريق نيازمند تعامل بسيار جدي و نزديک با سازمان اوقاف است.

مشايي اظهار داشت: از لحاظ گردشگري نيز تمامي بناها و محوطه‌هاي مذهبي سازمان را با سازمان اوقاف مرتبط مي کند بديهي است مديريت اين بخش نيازمند تعامل و تفاهم جدي است.

وي با اشاره به اينکه اين درحالي است که يکي از هزاران اثر مذهبي را مورد بهره برداري قرار نداده ايم تاکيد کرد: اساسا\" تمامي نظام هاي دنيا حتي نظام هاي لائيک به اين آثار توجه جدي دارند بنابراين نظام ديني ما بايد توجه جدي و مسووليتي مضاعف و چند برابر نسبت به بهره برداري از اين آثار داشته باشد.

وي در ادامه خاطر نشان کرد: نبايد فراموش کنيم که منطق مديريتي انديشه هاي ناب توحيدي در جاي جاي ايران مستقر است بنابراين تصور ناصحيحي است که برخي به بهانه توجه به ايران مذهب و اسلام را مورد توجه قرار نداده و آشکارا به ضلالت رفته اند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اضافه کرد: از سوي ديگر داشته‌هاي ملت ايران مربوط به پيش از اسلام داشته‌هاي ملت ايران است اين آثار ارزش گرا بوده اند چرا که حتي فرمانروايان ما در آن ايام خود را بندگان خدا ميدانسته اند.

وي تصريح کرد: بر اساس گزارش‌هاي موجود از بين هزاران اثر مذهبي و ديني کشور از نقطه نظر کارشناسي و بررسي تعداد 3119 اثر در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده اند .

وي تاکيد کرد: از اين تعداد 31 اثر حسينيه 1077 اثر مسجد 112 اثر کليسا ،98 اثر آتشکده 1431 اثر آرامگاه امامزادگان 23 اثر خانقاه يک مورد نيايشگاه 76 مورد مدرسه علميه به ثبت رسيده که در بين اين آثار پس از مسجد بر روي امامزادگان تاکيد ويژه اي داريم.

وي در ادامه اظهار داشت: در اين راستا تکليف ماست که از دو جهت از ظرفيتهاي موجود استفاده کرده و از سوي ديگر به مسووليت شرعي و قانوني خود نيز عمل کنيم .

مشايي با اشاره به اينکه اين دغدغه در کنار حفظ کاربري فرهنگي مذهبي اين آثار بايد محفوظ بماند گفت: بنابراين مي بايست نگاه توسعه‌اي با حفظ حرمت هاي بناهاي تاريخي مذهبي داشته باشيم تا پاسخگوي نيازهاي به روز مشتاقان اين بناها باشد.

وي اضافه کرد: هر دو سازمان ميراث فرهنگي و اوقاف بايد در مقام صيانت و حفاظت متولي باشند به گونه‌اي که ناظر سومي نتواند حدس بزند که کدام يک از اين دستگاه‌ها متولي بهره برداري از اين بناها هستند.

وي با بيان اينکه توسعه گردشگري زيارتي يک تير و صد نشان است که يکي از اين نشانه‌هاي برجسته نشر اخلاق و آرامش عميق باطني مردم است افزود: براي توسعه اين موضوع بايد به توسعه زير ساختهاوامکانات در مراکز مذهبي به ويژه آثار مورد علاقه مردم پرداخت.

وي در ادامه خاطر نشان کرد: در اين راستا از سازمان اوقاف انتظار داريم در برنامه‌هاي توسعه اي ميراث، نيازمندي‌هاي توسعه را مورد توجه قرار داده و ظرفيت‌هاي موجود در مقابر متبرکه براي توسعه گردشگري زيارتي را مورد توجه قرار دهد./118

انتهای پیام/

کد خبر 1387052038